Nem kap nagy hírverést, hogy az ország számos városában katolikus, református, evangélikus, baptista és egyéb felekezetek lelkészei hónapról hónapra találkoznak, hogy együtt imádkozzanak és megosszák tapasztalataikat az ökumené ...
„Közösen haladva” építjük a szinódust
A katolikus egyház szinódusi folyamata a kontinentális szakaszhoz ért. A Fokoláre Mozgalom tagjai ezt megelőzően világszerte reflektáltak a szinódusi témákra. A beérkezett anyagokról, a feldolgozás izgalmas folyamatáról és néhány főbb témáról az ezzel dolgozó bizottság tagjai meséltek.

Olvasási idő: 9 perc
Célunk ezzel az írással, hogy jobban megismerhessük, mi fogalmazódott meg a mozgalom csoportjaiban a 2021-ben kezdődött és ez év végéig tartó szinódus első szakasza során, és hogyan lett ebből egyetlen 10 oldalas dokumentum. A tavalyi évben helyi egyházainkban, közösségeinkben dolgoztunk, majd elküldtük gondolatainkat és javaslatainkat a szinódusért dolgozó nemzetközi csoportnak. A mozgalomban felállt Szinódusért Bizottság két fórumon is hírt adott munkájáról: az egyik egy írott interjú a bizottság koordinátorával, Francisco Canzanival, aki egyben a Fokoláre Mozgalom nemzetközi központjának tanácsosa a „Bölcsesség és tanulmányok” területén; a másik egy videókonferencia, amelyen a bizottság többi tagja is megszólal. Ezek alapján közlünk egy magyar nyelvű összeállítást – megtartva az eredeti hangsúlyokat.
A Szinódusi Titkárság egy külön összeállítást kért a Fokoláre Mozgalomtól az általuk összeállított kérdések, anyagok alapján. Ehhez a szinódusi út első szakaszában több mint 15 000 ember, a mozgalom 520 közösségéhez tartozó tagja járult hozzá részvételével, javaslataival. 21 regionális összefoglaló futott be. Ezen a mozgalmon belül zajló munkán kívül a közösségeinkből rengetegen vettek részt egyházmegyéjükben, plébániájukon a szinódus első szakaszában. Továbbá jelentős volt a különböző keresztény egyházakhoz tartozóknak és más vallások híveinek bevonása a gondolkodási folyamatba.
Fokoláre Mozgalom, szinódusi folyamatért bizottság (focolare.org)
Francisco Canzani: A szinódusi folyamatban éppen az „közösen haladva” lehet részt venni… Nagyon fontos témák merültek fel: társfelelősség, misszió, fiatalok, a szegények választása, közösségi élet, a nők szerepe az egyházban. Ezek nagyrészt a mozgalom 2021 januárja és februárja között tartott közgyűlésén is előkerültek, de még megvalósításra, megtestesülésre várnak. A szinódusi folyamat egy újabb állomása volt annak az útnak, hogy életünket aktualizáljuk azokra az időkre, amelyekben Isten ajándékából élhetünk.
Módszer
Loli Garcia (Spanyolország): Hogyan boldogultunk ezzel a sok munkadokumentummal, ezzel a gazdag anyaggal? Először is átolvastuk és átelmélkedtük a saját földrajzi területünknek megfelelően. A második időszakban mondhatni „keresztirányban”, a különböző témák szerint olvastuk el, olvastunk újra és reflektáltunk. Az utolsó szakaszban pedig megpróbáltuk a tartalmat abba a sémába illeszteni, amelyet a Szinódusi Titkárság javasolt.
Francisco Canzani: A dokumentum nagy figyelmet fordít a szinódus résztvevői által átélt tapasztalatokra, törekszik az elhangzott véleményekhez hűséges idézésre, még ha azok olykor ellentmondanak is egymásnak, illetve megjeleníti a kisebbségi álláspontokat.
Szinódusi folyamat tapasztalata
Liliane Mugombozi (Yaoundé, Kamerun):
Sokak számára ez egy új út kezdete volt, amit szeretnének folytatni, mások egy „második közgyűlésről” beszéltek, ami utat és lehetőséget adott nekünk, hogy sok, a mozgalom életéhez hasznos gondolat szülessen meg, „egy felelősségteljes és örömteli úton”, mondják például Brazíliából. Kelet-Afrikából pedig hozzáteszik, hogy ezzel „lelkiismeretvizsgálatot tarthattunk az életstílusunkat illetően”. Ez idő alatt „…megállhattunk – írják Dél-Amerikából –, végiggondolhattuk ügyeinket, és kreatívan adhattunk aktualizált és hűséges választ az evangéliumra”. „A zsinat felfedezés és ajándék is volt egyben, mert mindenekelőtt jót tett nekünk, hogy beszélhettünk a különböző javasolt témákról” – írták Kelet-Európából. Megértettük, hogy közösen haladni „azt is jelenti, hogy magunkévá tesszük útitársaink jó döntéseit” – írják Középnyugat-Afrikából.
Ezután a bizottság tagjai konkrétan az egyes témákra vonatkozóan mutattak be egy-két kiemelkedő jelenséget, gyenge, kritikus pontot, vagy éppen erősséget.
„Úton lenni és a misszió” témakör
Claudio Guerrieri (Róma, Olaszország): Közösen haladni számunkra azt jelenti, hogy megéljük a közösségi lelkiséget, az emberiség részének érezzük magunkat azon az úton, amelyen útitársak vagyunk bárkivel, akivel egy útszakaszon osztozunk. Az összes hozzászólásból kiderül, hogy mindannyian akarjuk, hogy csoportjaink befogadóak, szolidárisak legyenek: egy sokszínű, mindenki számára nyitott közösség szeretnénk lenni… De az árnyoldalak is megjelennek, vagyis az, hogy ez nem mindig könnyű. A korunkra jellemző ellentmondásokat éljük meg mi is. A feszültségek a megkülönböztetésekből, a rohanásból, a társadalmi, kulturális egyenlőtlenségekből fakadnak… Amellett szeretnénk elköteleződni, hogy továbbra is odafigyelünk a hozzánk közel állók szükségleteire, ezekre konkrétan reagálunk, párbeszédet folytatunk – különösen azokkal, akik nem úgy gondolkodnak, mint mi.
Jelentősek a közösségekkel és a mozgalmakkal közös utak, például az Együtt Európáért tapasztalatai, vagy a Politikai Mozgalom az Egységért különböző kezdeményezései esetében akár Európában, akár Brazíliában, akár a spanyol nyelvű Dél-Amerikában.
Azonban tudatában vagyunk annak, hogy még mindig megvan a kísértés, hogy egyeseket kizárjunk. Vannak olyan helyek a világon, ahol a nőkkel szemben is komoly megkülönböztetés tapasztalható a társadalmi státusz tekintetében. Egyszóval: még hosszú utat kell megtennünk a befogadás terén.
Mindenki számára kihívást jelent, hogy meglegyen egyrészt a törődés a közösségi élettel, másrészt a küldetés megélése. Néha mi magunk is bürokratikusan intézzük a közösségi ügyeket. És ez megnehezíti azt, hogy a fiatalok és az újak, akik a közösségeinkhez fordulnak, bekapcsolódjanak. A mi köreinkben is tendencia a vallási élet, a lelkiség „privatizálása”, ezért meg kell értenünk, hogyan lehetünk még nyitottabbak a társas kapcsolatokban. Egy keresztényekből és nem vallásos meggyőződésű emberekből álló párbeszédcsoport azt írta Brazíliából: „Nagyobb nyitottságra van szükség ahhoz, hogy mindenkit befogadjunk… Hogy azokat is elismerjék Jézus testamentumának örököseiként (vö. Jn 17,21), akiknek más meggyőződésük van”. És így fejezték be: „Ahogyan igyekszünk elismerni mások identitását, úgy szeretnénk, ha a miénket is elismernék”.
Ige és Eucharisztia
Vincenzo Di Pilato (Bari, Olaszország): Sokan felidézték, Chiara Lubich arra hívott meg, hogy „éljük meg a három közösséget”. Egyesek ezt így fogalmazták: „hagyjuk magunkat az Ige által élni, fogadjuk az Eucharisztiát, hogy egyre inkább Jézus legyünk, és kommunikáljunk testvéreinkkel, hogy a kölcsönös szeretet növekedjen”.
Egyesek számára azonban az Isten igéjének meghallgatása és a tapasztalatok megosztása néha személyes ventillálásra és a mindennapi életben felmerülő problémák gyors megoldásának keresésére redukálódik. Ez a felszínes hozzáállás másokat arra késztet, hogy figyelmesebben, a gyors válaszoktól óvakodva, empátiával és szerető kedvességgel legyenek jelen a másik számára. Egyesek arra is rámutatnak, hogy a homíliák néha nem segítik a szöveg megértését, és hogy egyes világi hívek nem eléggé képzettek biblikus és teológiai téren. Azokban a közösségekben, ahol vannak más egyházakból származó testvérek, a közös imádság néha „túl katolikusnak” tűnik, de az Isten Igéjéből fakadó életközösség és a tapasztalatok megosztása intenzív. Például néhány afrikai országban havi rádióműsorokban felolvassák az életigét, és megosztják a megélt tapasztalatokat. Ázsiából arról számolnak be, hogy odafigyelnek arra, hogy a találkozók ne legyenek sztereotipikusak. Indiában szükség van annak a belső gátnak a leküzdésére is, ami a kultúrából fakadóan arra készteti az embereket, hogy elhallgassanak egyes dolgokat, például a nehézségeket. Brazíliában megfogalmazódik a vágy, hogy visszatérjünk a korábbi gyakorlathoz, hogy leírjuk, elmeséljük a megélt Ige gyümölcseit, tapasztalatainkat – a technológiát és a közösségi médiát is felhasználva.
Meghallgatni
Pablo Blanco (Buenos Aires, Argentína): Tudatában vagyunk, hogy a meghallgatásban fejlődnünk kell. Sok, a meghallgatás és a párbeszéd útját álló akadályt fedeztünk fel. Ilyenek a gyanakvás kultúrája, a kapcsolatok felszínessége, a látszatnál való megállás, a másik lelkiállapotáról való megfeledkezés, előítéletek, fundamentalizmus, klerikalizmus, az irgalom hiánya, a tisztelet hiánya… De amikor megtapasztaljuk, hogy „családok nagy családja” vagyunk, akkor érezzük, hogy előrehaladunk a hitben. Ilyenkor mindenki szabadnak érzi magát, szabadnak, hogy átadja életét a testvéreknek, hogy hordozzák egymás terheit vagy örömeit. Előbb azonban meg kell teremteni a jóindulat légkörét, és csak azután kell finoman beavatkoznunk, kiegészítenünk és/vagy kiigazítanunk valamit.
Elkezdtük tanulni, hogy nyíltan kimondjuk a gondolatainkat. Nem szoktunk ugyanis hozzá, hogy ellentmondjuk a másik elképzelésének, nyitottak legyünk a kritikára, nyíltabban beszéljünk etikai kérdésekről, nemi kérdésekről stb. Meghallgatva tanulunk meghallgatni.
Egyéb fontos témák
Eva Gullo (Toszkána, Olaszország): Vannak olyan fontos témák, például a közösségi megkülönböztetés, amelyek különböző nézőpontokat hoztak be a közös gondolkodásba. Kulturálisan még mindig jelen van a piramismodell, de érezhető, hogy lépésről lépésre haladunk a szinodalitás felé. Erős az igény, hogy mindenkit bevonjunk, és megtapasztaljuk a résztvevő vezetést. A döntéshozatali folyamatokkal kapcsolatban az a vágy, hogy azok a mindenki közötti közösség életének gyümölcsei legyenek. A döntések néha a világos kommunikáció hiánya miatt akadnak el. Olykor fennáll a veszélye annak, hogy a legerősebb vagy a nagyobb befolyással rendelkező személyek csoportja olyan iránymutatásokat adhat, amelyek nem fejezik ki az általános hozzáállást, és gyakran nem veszik figyelembe az eltérő véleményeket. Ehhez még hozzáadódott a konzultációs folyamatok javításának vágya.
Volt egy szakasz a hatalomgyakorlásról és a testvériség megtapasztalásáról. Az elmúlt években mind a mozgalomban, mind az egyházban érezhető volt a tekintély gyakorlásának megítélésében bekövetkezett változás. Különböző álláspontok vannak a tekintély – főként helyi szinten való – gyakorlásának módjáról. Egyre kevésbé jellemző a tekintélyelvűség, megjelenik a társfelelősség, közösen haladni, a csapatmunka, az alázat, a hibákból való tanulás, és az is, hogy hogyan kell delegálni a vezetőt. Ugyanakkor feszültséget is tapasztalunk két elterjedt attitűd között: egyrészt a hatalommal való visszaélés, másrészt a tekintély el nem ismerése és félreértelmezése között.
Egy másik kulcsszó: formálódás a párbeszédre. Bár sok képzés van, mégsem tudjuk megfelelően népszerűsíteni a képzési kínálatunkat. Látszik, hogy egy stratégia kidolgozására van szükség a kultúrába ágyazott párbeszédre képzéshez.
Célkitűzések, perspektívák
Vania Cheng (Hong Kong, Kína):
Az összefoglaló dokumentum végén négy perspektívát emeltünk ki:
1. Párbeszéd az egyházban és a társadalomban.
2. Hálózatépítés más egyházi és társadalmi valóságokkal, válaszul az „emberiség kiáltására”.
3. Mindenki részvétele és közös felelősségvállalás.
4. Másként tekinteni a fiatalokra és kapcsolatot teremteni velük.
Engem főleg az utolsó két pont ragadott meg. Valójában a mozgalomban sokak kérése, hogy a kommunikációban növekedjen a parézia, a kommunió és az átláthatóság; a részvétel mindenki számára való kiterjesztése iránti elkötelezettség; a hatalomgyakorlás módjainak tisztázása a közösségben és a vezetés módjainak megtalálása egy részvételi kontextusban. Ez egybeesik a fiataloktól a konzultáció során összegyűjtött igen kevés válaszban kifejezett igényekkel: „Mi az, amit fiatalokként szerintünk meg kell változtatni a közösségben? A hozzáállást! Mindig nyitott meghallgatásra van szükség, a saját véleményen túl teret engedni a másiknak. Úgy gondoljuk, hogy a parézia alapvető, teljes bizalommal kimondani az igazat arról, amit gondolunk. És mi az, amit meg kell tartani? A tapasztalatok elmondását, mert ez erősíti a bizalmat köztünk, nem érezzük benne a megítélést. Az Ige a mindennapi életben testesül meg, így ez nem egy elmélet. Mindannyian testvéreknek érezzük ilyenkor magunkat, tanulunk egymástól, és látjuk, hogy mindannyian egyforma súllyal építünk közösséget”. Ez a nyugat-európai fiataloktól érkezett. Az indiai fiataloktól pedig: „Nyitottabbnak lenni az ima tereire. megértőnek és nyitottnak lenni másvallású emberek javaslataira, visszajelzéseire… Egyházként túlságosan a rítusokban élőkké váltunk és bezárkózunk. Nyitottabbnak és befogadóbbnak kellene lennünk”.
Francisco Canzani: Már a tapasztalataink, aggodalmaink és kérdéseink átgondolása és megosztása is nagyon értékes volt. Miután mozgalomként befejeztük ennek a hozzájárulásnak az elkészítését, ahhoz, hogy részt vehessünk a jelenlegi szakaszban, azaz a kontinentális szakaszban, elengedhetetlen, hogy mindannyian elmélyüljünk a Szindósi Titkárság javaslatára készült „A kontinentális szakaszhoz készített szintézis”-ben. Olvassuk, elmélkedjünk rajta, hogy továbbra is közösségben tudjunk válaszolni a kérdéseire. A mozgalom közösségei számára is nagyon hasznos lenne, ha válaszolni tudnának a dokumentum által feltett kérdésekre, ugyanazokra a kérdésekre, amelyeket az egész egyház feltesz… Ezek után pedig továbbra is részt vehetünk minden olyan alkalmon, amelyet a helyi egyház kínál fel.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: A videókonferencia képei, focolare.org
Forrás: focolare.org
Fordította: Prokopp Katalin