Írásom első részében azt a kérdést jártam körbe, hogy valójában ki is az ember, milyen tulajdonságai emelik ki az élőlények sorából. Hogy miért fontos ez? Mert az emberképünk az alapja annak, ahogyan gondolkodunk az emberi ...
Nagyböjti készület a művészet erejével
A böjti időben nem csak önmegtagadással vagy jócselekedetekkel készíthetjük a lelkünket az ünnepre, hanem a művészet eget a földdel összekötő erejét is felhasználhatjuk. Engedhetjük, hogy egy kép, egy szobor vagy éppen egy zenemű a szívünkön és ne az elménken keresztül érintsen meg. Gondolatok Nyikolaj Ge orosz festőnek a szent három naphoz kapcsolódó festményeiről.

Olvasási idő: 3 perc
A böjti időszak egy 19. századi orosz festő alkotásait juttatja eszembe. Nyikolaj Nyikolajevics Ge (1831–1894) Tolsztoj kortársa és barátja volt. Festményeire még jó néhány évvel ezelőtt hívta fel a figyelmemet Liliana Ratner, egy azóta, 2016 decemberében elhunyt moszkvai grafikusművész. Akkoriban Liliana asszony ‘Művészet és kereszténység’ címmel tartott előadás-sorozatot, amelynek során elragadóan ismertette különböző orosz és más művészek kereszténységhez köthető alkotásait. Az ő kiváló előadása szerettette meg velem végleg Nyikolaj Ge művészetét. A napokban, hogy kiszakadjak a hétköznapokból, s egyfajta nagyböjti hangolódásként is, újra megcsodáltam e művek eredetijét a moszkvai Állami Tretyakov Galériában.
A cikk nyitóképén is látható Lelkiismeret: Júdás című festményen a művész az iskarióti Júdás mély, végtelen magányát mutatja be, miután elárulta Jézust.
A hold hideg fénye, a fekete éjszaka, a körülötte lévő üresség szinte részesévé teszi az embert Júdás e nagy gyötrelmének.
Egyedül áll a sötét úton, az út végében derengő fényt és néhány embert lát, de ekkor már tudja, hogy soha többé nem fog hozzájuk eljutni. A kép nagyon erős benyomást tesz rám. Íme az ember, , aki hibát követett el, mindent elveszített, és már nem látja a kiutat. A táj olyasmi, mint amilyen egy atomkatasztrófa után lehet. Bár a romokat nem láthatjuk, hiszen azok belül, a belső térben vannak – a lélek az, ami „szétrobban”, örök kínokra ítélve.
A művészettörténészek szerint Nyikolaj Ge így akart reagálni az individualizmus akkoriban elterjedő eszméire. Hatására sokan úgy gondolták, szükséges a saját „én”-jüket felszabadítani az abban a korban tiszteletben tartott normák alól.
Milyen időszerű ez ma, a 21. században is, a mindent elárasztó individualizmus és az ember elmagányosodásának korában! Milyen gyakran érzem, érezzük, hogy beborít a sötét és a hideg, és csak a szeretteink adta melegség, a jóakarat és az őszinte, egyszerű mosoly ad erőt tovább menni, legyőzni a nehézségeket és újra békére lelni.

Már egy más dimenzióban, továbblépek Nyikolaj Ge más műveihez. Elsőként az Utolsó vacsora címűhöz. Nem a megszokott ábrázolás ez, a tanítványok és Jézus nem az asztal körül ülnek szép rendben. Egy sokkal családiasabb jelenetet látunk, van terített asztal, de nem akkora, hogy körbeüljék, az előtérben ott látjuk a lábmosás kellékeit, a tanítványok a kevés ülőalkalmatosságon, egymáshoz közel húzódva ülnek a Mester körül.
Jézus félig fekszik, fejét a karjával támasztja, és tekintete nagyon szomorú.
Ő és a körülötte lévők mind fénybe burkolóznak, s ennek mintegy kontrasztjaként előttük egy teljesen fekete alak látható, aki hátat fordít a fénynek, Jézusnak és az apostoloknak. Nem kétséges, hogy ki az áruló. Az arcát nem látjuk, a sötétségbe vész.

Továbblépve a következő, Mi az igazság? című festmény témája az a jelenet, amikor Jézus Pilátus előtt áll. Jézust megvádolják, hogy megpróbálta megragadni a hatalmat és ezért Poncius Pilátus elé viszik, hogy ő tegyen igazságot. A festmény címe egy idézet János evangéliumából. Pilátus megkérdezte Jézust: „Mi az igazság?” Mivel Jézus nem válaszolt, kiment a zsidókhoz, és így szólt hozzájuk: „Semmi vétket nem találok benne.”
Ez a festmény is eltér a korabeli megszokott ábrázolástól:
Jézus itt árnyékban van, a vele szemközt álló Pilátust viszont megvilágítja a nap, pedig általában a sötétséget a rosszal, a világosságot a jóval azonosították.
Másrészt az sem szokványos, hogy Jézust ennyire kimerültnek, törékenynek ábrázolta. Júdea helytartója hátat fordít nekünk, miközben Jézussal beszélget. Aranyszínű köntösbe öltözve, hatalmas termetével mégis ő dominál ebben a jelenetben. Az árnyékban maradó Jézus szürkeségében is megmutatja nekünk, hogy a jó csendben és békésen legyőzi a rosszat.
* * *
A nagyböjtben Jézus életére és szenvedésére tekintünk. Ahogy szemléltem ezeket a festményeket, beléptem Nyikolaj Ge világába, és vele Jézus utolsó napjaiba, s ezzel együtt a mindenkor és mindenhol jelen lévő szenvedések világába. Az orosz művészet ezen példái megérintik a lelkemet, és elgondolkodtatnak az értékekről, a mindennapi döntésekről, és segítenek még mélyebben felkészülni a Húsvétra.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: Nyikolaj Nyikolajevics Ge festményei. Kezdőkép: A lelkiismeret – Júdás (https://pamsperambulation.com); Az utolsó vacsora (https://ru.wikipedia.org); Mi az igazság? (http://wikioo.org)
Fordította: Prokopp Katalin