Tekinthető-e valódi művészeti alkotásnak egy mesterséges intelligencia által kreált „festmény”? Miről ismerhető föl egy nem valódi fénykép? Miért tűnik kényelmesebb útnak az ilyen tartalmak használata manapság? Vitaindító ...
Járványok az irodalomban
Néhány napja mindenki a koronavírusról beszél: az utcán elkapott beszélgetések foszlányai rendre a terjedés, elkapni, kézfertőtlenítő, esetleg vásárlás, otthon marad szavakat tartalmazzák. Szinte egy történelmi filmben vagy irodalmi műben érezhetjük magunkat. S ha már vélhetőleg többet leszünk otthon a következő hetekben, elmaradnak az esti színházi és egyéb programok, hát olvassunk. Ha nem is a koronavírusról, de járványokról bőven találunk nagyszerű irodalmi műveket.

Olvasási idő: 2 perc
A par excellence fertőző betegség, a járvány alaptípusa a pestis. A közép- és koraújkori nagy pestisjárványok alapvetően határozták meg az európai kultúrát. Gondoljunk csak Villon híres balladájára, a Haláltánc-balladára: „A földbe térünk mindahányan, /s az évek szállnak, mint a percek, /véred kiontott harmatával/ irgalmazz nékünk, Jézus Herceg!” – szól Faludy György fordításában a refrén.
A pestis nem nézi a származást, a vagyont, a műveltséget, az erkölcsösséget, egyformán pusztít mindenki között. A motívum általánosan elterjedt volt a középkori költészetben, hiszen ekkor még nem sokat tudtak a fertőzésekről, és nem is tudtak szinte semmit tenni a betegség terjedése ellen. Így válhatott a pestisjárvány a kiszámíthatatlan sors metaforájává. A halál fenyegetésére vagy bűnbánattal és vezekléssel vagy féktelen élethabzsolással válaszolt a középkori ember. (Meg összeesküvés-elméletek gyártásával, de ez már nem irodalom.)
Az egyik leghíresebb „járványos” mű Boccaccio Dekameronja (ezt akár online is elolvashatjuk), melynek kerettörténete szerint a járvány elől önkéntes karanténba vonuló fiatal nemesek mesékkel szórakoztatják egymást, hogy jobban teljen az idő a bezártságban. A karantén a társadalmi szabályok alól való kivonulásnak, a bezárt, öntörvényű világnak a képe, ahol mintegy sűrítményben figyelhetők meg a világ folyamatai.
A reneszánsz novellafüzérben a halál fenyegetése az élet örömei felé tereli a fiatalokat, noha csak a mesék szintjén: a dekameron meséi mind az élet diadalát ünneplik, mintegy mágikusan kényszerítve a valóságot, hogy ott se a halál diadalmaskodjék.
Bocaccio és Villon még saját koruk járványaiból merítettek ihletet, de a pestis, mint az értelmetlen veszély szimbóluma tovább él a betegség legyőzés után is.
Egyik legismertebb modern kori példa erre Camus Pestis című regénye, ahol az extrém járvány – ami a legtöbb értelmezés szerint a nácizmust jelképezi – az etikus cselekvést hozza elő a két főszereplőből, az orvosból és az újságíróból. Noha a küzdelem reménytelen, az erkölcsi imperatívusz mégis az, hogy az életet élni és menteni kell. A regénnyel a középkori és a reneszánsz életérzés után a modern ember életérzése is megkapta „pestis-meséjét”. Ezt akár hangoskönyvben is meghallgathatjuk.
A könnyedebb műfajokból sem hiányzik a járványok által teremtett különleges élethelyzetek feldolgozása. Aki az üressé vált esti órákban már nem akar mély értelmű filozófiákon töprengeni, kézbe veheti Rejtő Jenőt (Vesztegzár a Grand Hotelben) vagy Márquez regényei közül a Szerelem kolera idején-t.
Aki pedig olvasás helyett inkább alkotna, megírhatja a 21. század elejének életérzését járvány idején.
Szükségünk van Rád! A fennmaradás a tét.
Legyél rendszeres támogatónk, hogy mi továbbra is minden hétköznap új, reményt adó cikkel jelentkezhessünk! Iratkozz fel hírlevelünkre!