Tekinthető-e valódi művészeti alkotásnak egy mesterséges intelligencia által kreált „festmény”? Miről ismerhető föl egy nem valódi fénykép? Miért tűnik kényelmesebb útnak az ilyen tartalmak használata manapság? Vitaindító ...
Egy szent hely nyomában: Lubjanka, Moszkva
A szent helyek mindig túlmutatnak önmagukon, nemcsak a szépségük vagy az érdekes történetük a megkapó, hanem mindig egy különleges módon mutatnak rá Istenre. Mondhatjuk úgy is, hogy saját küldetésük van. Mivel most Moszkvában élek, az egyik itteni nevezetes helynek a Lubjanka városrészben található templom történetének néztem utána és kerestem fel személyesen, engedve, hogy megérintsen lelkisége.

Olvasási idő: 4 perc
Nemrég egy érdekes könyv, jobban mondva, egy album került a kezembe. A címe: A régi Moszkva templomai. A moszkvai Orosz Állami Könyvtár kiadványa az 1990-es évek elejéről, benne sok archív felvétellel. Leírja a máig fennmaradt templomokat is, ahogy azokat is, amik végérvényesen elpusztultak.
Felfedeztem, hogy 1917-ben még 677 ortodox templom volt az akkori város határain belül. Moszkvát „aranyfej”-nek is nevezték, mivel a városban sok aranyozott kupola tört az ég felé. A legtöbb akkori templom megsemmisült a forradalom és az azt követő kommunizmus idején. 1930-ban betiltották a harangszót, és attól kezdve sorban döntötték le a harangtornyokat: a harangokat kohászati üzemekben beolvasztották. Hasonló sorsra jutottak az aranyozott kupolák is, aranyrudak lettek belőlük.
Mostanában felújítottak néhány történelmi múlttal rendelkező régi, romos templomot, és a megmaradt templomoknak is zajlik a renoválása. Az aranykupolák újra ragyognak Moszkvában. Az egyik ilyen történelmi hely Lubjanka, a város egyik legrégebbi részén. A 15. században kezdtek itt letelepedni, a 18. századra pedig Lubjanka az arisztokrácia kerülete lett, sok híres moszkvai család lakott itt. Később a más országokból is betelepültek családok, főleg franciák találtak itt otthonra. Moszkva egyik katolikus temploma is a francia Szent Lajosnak van szentelve.
Elhatároztam, hogy felkeresem a kolostort, amiről „A régi Moszkva templomai” könyvben olvastam. És ekkor jöttek a meglepetések.
A fehér falak mögött egy szokatlan helyet találtam: egy férfikolostort, amely az Vlagyimiri Istenanya-ikon Találkozása nevet viseli. A kolostort azon a helyen építették fel, ahova Moszkva lakói kivonultak 1395. augusztus 26-án, hogy tiszteletüket tegyék a Vlagyimiri Madonna-ikon előtt – melyet Vlagyimirből a moszkvai Kremlhez vittek. Ez az egyik legszebb ortodox ikon. A hagyomány úgy tartja, hogy annak köszönhetően, hogy a város lakói eljöttek, és az ikon előtt imádkoztak, csodák csodájára a tatárok visszavonultak, és Oroszország megmenekült.
A fehér falakon belül – amelyek a kolostort elválasztják a forgalmas Bolshaya Lubyanka utcától – különleges imádságos légkör fogad. Néhány szerzetest és sok hívő embert látok, akik gyertyát gyújtanak, és kis papírcetlikre írják a szándékaikat. Amikor odaérek, épp vége a vasárnapi liturgiának. A szomszéd épületek kertjeivel határos falakon ikonok függnek, alattuk meggyújtott gyertyák égnek. Az ikonok közt természetesen ott van a Vlagyimiri Istenanya-ikon másolata is.
A kolostort az ortodox egyház a ’90-es években újíttatta fel, és akkor új életre ébredt az épület. Két éven át plébániatemplom volt, 1993-ban pedig szerzetesek költöztek ide, amikor itt is rendházat nyitott a pszkovi Pecserszkij-kolostor. Szemináriumot is alapítottak, és jelenleg egy virágzó könyvkiadó és könyvesbolt is működik itt, amely teológiai, történelmi és művészeti irodalomra szakosodott.
Jól ismert kórusa is van a kolostornak, és nyitottak egy teológiai akadémiát, amely katekizmus-kurzusokat és vasárnapi iskolát tart, valamint itt van a torinói lepel tanulmányozásának orosz központja is. Számos program zajlik a falak között minden korosztály számára.
Nemrég nyílt meg a „Hétköznapok szentjei” elnevezésű ebédlőhelyiség. A régi hagyomány szerint ugyanis a liturgiát az agapé, a szeretetvendégség követi. A szerzetesek úgy tartják, nem annyira az a lényeg, hogy mit eszünk, hanem az, hogy milyen lélekkel ülünk asztalhoz. Találtam egy érdekes történetet John Krestiankin atyáról:
„Egy híres prófétaként számon tartott szerzetes egy alkalommal, amikor szerzetestársaival az asztalhoz ült, azt látta, hogy néhányan mézet esznek, mások kenyeret, megint mások szénát. Ezen meglepődött, és így imádkozott Istenhez:
– Uram, fedd fel nekem ezt a titkot: hogy lehet az, hogy ugyanazt szolgálták fel mindenkinek az asztalnál, és én mégis azt látom, hogy egyesek mézet esznek, mások kenyeret vagy száraz füvet?
És akkor egy hangot hallott a magasból:
– Akik mézet esznek, ők istenfélelemmel és lelki örömmel eltelve ülnek asztalhoz, folyamatosan imádkoznak, és imájuk, akár a tömjén, felszáll Istenhez – ők ezért esznek mézet. Akik kenyeret esznek, azok étkezés közben hálát adnak Istennek azért, amit kaptak. Akik száraz füvet esznek, azok csak morgolódnak: ez jó, az rossz.
Nem szabad így gondolkodnunk, hanem inkább dicsérnünk kell Istent, és himnuszokat kell zengenünk a Mindenhatónak, hogy életté váljon bennünk az Írás szava:
»Tehát akár esztek, akár isztok vagy bármi mást tesztek, tegyetek mindent Isten dicsőségére!« (1Kor 10,31).”
A zarándokoknak szóló magyarázatban megtaláltam a sivatagi atyák tanítását az étkezésről és a böjtről. Többek között azt mondják, hogy akik együtt étkeznek, nem sérthetik meg egymást. Minden félreértést el kell oszlatni a szentáldozás előtt, és a kölcsönös bocsánatkérés után a megbántottságnak nyoma se kell maradjon, mire közösen asztalhoz ülnek.
„Ha testvéred haragszik rád, vidd el őt hajlékodba, és ne habozz vele megosztani a kenyeredet! Ez adja meg lelkednek a szabadulást, és imádságod közben többé nem tesznek majd próbára a kísértések.”
A sivatagi atyák szavai, úgy érzem, mindannyiunkhoz szólnak, akik a földi „zarándokutat” járjuk, és különösen is aktuálisak ebben a böjti időben.
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: A szerző felvétele (Kezdőkép) és Lubjanka templom weboldala (belül)
Fordította: Péterfi Eszter