Új év, új tervek, új célok. De mit tegyünk, ha kiábrándult passzivitással, esetleg iróniával léptük át az óév küszöbét? Ez most, a két éve tartó járvány bizonytalanságai közepette persze sokakkal megeshet, de az is lehet, hogy ...
Engedd át magad az olvasás örömének!
Létezik aktív és passzív olvasó. Mi milyenek vagyunk? Hogyan olvasunk? A lényeg nem a “mennyit” – igaz, joggal örülhetünk a mennyiségi számnak is, magunk elé stócolva a könyveket (nyári, őszi olvasmányokat és szakmai anyagokat vegyesen) –, hanem a “hogyan”.

Olvasási idő: 5 perc
Az olvasásnak különböző módjai vannak: mindegyik elárul valamit rólunk, a temperamentumunkról, a munkánkról, a világhoz való hozzáállásunkról, az érdeklődésünkről, arról, hogy mennyire vagyunk sietősek. Hozok néhány példát.
Létezik a gyors, feltérképező típusú olvasás (scanning), amely során pontos információkat keresünk: az egyes oldalakat azzal a céllal futjuk át, hogy megtaláljunk benne egy kulcsszót, egy utalást, egy nevet. Van aztán a tájékozódó jellegű olvasás (skimming), ez is gyors, lényege, hogy nincs különösebb célunk vele, csak látni akarjuk, mi a szöveg fő csapásiránya.
Létezik továbbá szakmai típusú olvasás, ilyen például az úgynevezett close reading, amit úgy fordíthatnánk le: ráközelítő, figyelmes, elemző olvasás, ami már majdnem olyan, mintha elemeznénk a szöveget. És van a sportosan olvasás, amikor különösebb odaadás és elvárás nélkül átfutjuk a címeket, ilyenkor a könyvet félre is tehetjük pár oldal után, jogunk van hozzá.
Én például a következőképpen olvasom a Corriere della sera-t (olasz napilap, szerk.): a feltérképezéssel kezdem, hogy kiválasszam, melyik cikkek érdekelnek. Ezekre fókuszálva visszatérek, és egy jócskán leszűkített tartalmat újraolvasok, lassan ráközelítve, figyelmesen (close). Az arra érdemes cikkeket aztán kivágom, és elteszem az e célra használt mappámba, a többi pedig a papírkosárba kerül. Ez tehát már kimondottam szakmai jellegű olvasás.
Mindenesetre nem csak tőlünk függ, hogyan közelítünk a szöveghez: a munkánk, az egészségünk, a körülményeink mind befolyással vannak arra, hogy az áhított vagy éppen egy szükséges olvasási módot választunk.
Most egy pillanatra képzeljük el, hogy teljesen egyedül vagyunk: csak mi és a könyv.
A munkánkban éppen nincs közeli határidő, a családban sem hárul ránk feladat, és szakmai érdek (recenzió-, cikk- vagy esszéírás) sem befolyásolja, hogyan olvassunk. A telefonunk elnémítva, sőt, kikapcsolva. A válaszfalak vastagok és jól szigeteltek. Vagy épp a kihalt tengerparton vagyunk, szezon után. Ez tehát gyakorlatilag (az olvasók szempontjából) a mennyország előszobája.
Most kinyitjuk a könyvet. És olvasunk. Újra felteszem a kérdést: hogyan olvasunk? Szerintem két, egymással ellentétes hozzáállás van: aktív és passzív olvasás.
Az első esetben az olvasó a főszereplő. Ha minden további cél nélkül, tehát csak az olvasásért fogunk hozzá, akkor néhány sor után a szöveg már megszólít. És kérdez. Egy aktív, vitára hívó helyzet ez, ami arra késztet, hogy vegyük fontolóra a szöveg tartalmát.
Csak mi vagyunk itt és ő, a könyv, amely mondani akar nekünk valamit (különben miért írta volna meg valaki? vagy miért került volna pont a mi kezünkbe?). Maga a tény, hogy ezt a könyvet választottuk, az akarat jelenlétét feltételezi, annak a vágyát, hogy párbeszédbe szeretnénk lépni a könyvvel.
Van itt persze egy nyilvánvaló aszimmetria. A könyv beszél, mi nem. A könyvnek sok mondanivalója van, és mind itt van a kezünkben, a könyv oldalain. Mi ellenben csak hallgathatjuk vagy kérdezhetünk.
Ez utóbbi meghatározó lehet az olvasásnál.
Mit akarsz nekem elmondani ezzel a történettel?
– kérdezzük a könyv szerzőjét. Hogyan látod a világot? Miért ezt a metaforát használtad? Mire használtad?
Az aktív olvasás (amelynél gyakran társunk a toll vagy ceruza és a jegyzetpapír) elidőzik a kérdéseknél, töprengésre késztet, arra, hogy a következő oldalakon válaszokat keressünk. Ismerek olyan olvasókat, akik minden könyvben egy igazságot kutatnak; számukra az olvasás szinte vallásos tevékenység.
Az aktív olvasó főszereplő, arra vágyik, hogy a könyv társszerzője legyen. Ha három pontot lát a mondat végén, azt felhívásnak érzi, hogy kiegészítse a történetet. Jó dolog az aktív olvasás: olyan, mint egy szellemi és érzelmi edzőterem, mint egy alkotás, egy értelmező gyakorlat, egy lehetőség a fejlődésre.
Én mégis jobban szeretem a passzív olvasást. A passzív olvasás figyelmes, abban az értelemben, ahogy Simone Weil megfogalmazta: számára a figyelem nem egy erőkifejtést jelent, hanem azt, amikor „felfüggesztjük a saját gondolatainkat, és figyelmünk tárgya felé nyitottak, üresek és beengedőek vagyunk”.
A passzív olvasás nem a könyvet kérdezi, hanem engedi, hogy őt kérdezzék. Nem ruházza fel különböző értelmezésekkel, hanem engedi, hogy lemeztelenítsék, hogy megfosszák a benne születő értelmezésektől. Nem keres, és nem is tulajdonít értelmet annak, amit olvas, hanem befogadja a könyv oldalain található sok-sok rejtett és egyértelmű jelentést, olyan tempóban és oly módon, ahogy azok meg akarnak mutatkozni.
A passzív olvasó befogadja a jelentést (nem pedig adja), nyitottan várja a váratlan dolgokat, képes a meglepődésre (ez lesz aztán a megismerés kiindulópontja). A passzív olvasó
úgy adja át magát a könyvnek, mintha táncra kérnék fel: követi a zenét és a lépéseket,
nem mutat ellenállást; megtapasztal (nem pedig elszenved) egy olyan erőt, ami őt érzelmileg, szellemileg és élettanilag is megmozgatja. Raymond Carver erre mondaná: „Ha szerencsések vagyunk (…) talán még a szívünk és az elménk is tesz egy kis lépést előrefele, ahhoz képest, ahol addig voltunk. Ilyenkor a testhőmérsékletünk nőhet vagy csökkenhet is akár egy egész fokot”.
Ha szerencsések vagyunk, egy olyan erőt fogunk megtapasztalni, amelyet Pavel Florenszkij szépségnek nevez: „A szépség ereje nem kisebb, mint a mágneses erő vagy a gravitáció”.
A passzív olvasó végül is nem olvas: őt olvassák. És ez egy lefegyverző és szükséges tapasztalat. Bizonyára sokaknak eszébe jut Proust: „Olvasás közben minden olvasó önmagát olvassa. Az író munkája csak
egy megfelelő optikát nyújt az olvasónak, hogy észrevehesse azt, amit a könyv nélkül talán nem látott volna meg magában”.
Azt gondolom, mégis két eltérő dolog az, ha egy könyvön keresztül önmagunkat olvassuk, illetve, ha engedjük, hogy a könyv olvasson el minket; a különbség talán éppen az olvasási módban rejlik.
Az aktív olvasó arra hajlik, hogy a könyvet kapcsolatba hozza a saját kérdéseivel, aggodalmaival, gyötrelmeivel, hiányaival: ő önmagát olvassa.
A passzív olvasó átengedi magát a könyvnek, készen arra, hogy megismerje önmagát és ezzel együtt a világot – ezt az ismeretet csak kívülről nézve lehet elérni, tehát engedi magát elolvasni.
A különbség egyre csökken, már-már elenyésző, inkább abba is hagyom az összehasonlítást, mielőtt teljesen eltűnik. Csak még egy utolsó pontosítás: ez a két mód, az aktív és a passzív (az olvasás terén ugyanúgy, mint az élet más területein) váltakoznak, anélkül, hogy kizárnák egymást. Engedjük át magunkat az olvasás örömének!
-
-
Olvasóink támogatásának köszönhetően ez a cikkünk is ingyenesen hozzáférhető. Ha tetszenek írásaink, oszd meg őket barátaiddal, iratkozz fel heti hírlevelünkre, legyél te is a támogatónk!
Fotó: pixabay, unsplash
Forrás: https://www.cittanuova.it/esercizi-di-lettura/?ms=005&se=007
Fordította: Péterfi Eszter